editor thumb

Calculator de Bord

autor:Ing.Vasile Stoica, Ing.Florin Tufescu copy:S.C. Lirast S.R.L. sursa:externa contact:officw@lirast.com
         

Aparatul prezentat este o varianta imbunatatita a „Debitmerului Auto”, care a facut si tema unui brevet de inventie obinut in 1997. Cum se va deduce si din articol, „CALCULATOR de BORD” nu este o lucrare teoretica ci a fost realizata practic si functioneaza pe unele autoturisme. Noua varianta a aparatului, trecand mai multe teste de fiabilitate si anduranta..cu bine, am decis sa o prezint fara nici o retinere si pe Infoelectronica. Pentru cei interesati de amanunte va rog sa accesati siteul personal(vezi datele de mai sus).

Prezentare generala.

Aparatul, numit in continuare „Calculator de bord”, este format din mai multe traductoare( debit, temperatura, viteza) si o unitate centrala de achizitie, prelucrare si afisare a datelor, cu microcontroler PIC16F876 ce are functiile:

1) Vitezometru cu avertizare acustica.

Afiseaza viteza de deplasare a masinii. Prezinta avantajul posibilitatii de a modifica constanta vitezometrului pentru afisarea corecta a vitezei in cazul schimbarii dimensiunii jentilor sau/si anvelopelor. Functia de avertizare acustica a vitezometrului permite mentinerea vitezei de deplasare in limitele legale fara urmarirea vizuala a aparatului sau a vitezometrului masinii (vezi „Instructiuni Utilizare Calculator Bord”).

2) Accelerometru.

Acceleratia la roti permite observarea performantelor motorului si a eficacitatii franelor.Daca vi se pare interesant, vedeti ecranul cu tensiunea de alimentare si acc.. (vezi „Instructiuni Utilizare Calculator Bord”).

3) Estimator consum benzina.

Indica consumul instantaneu cat si consumul mediu de benzina. Este util pentru alegerea unui stil optim de conducere.

4) Termometru dual.

Afiseaza temperatura de afara si cea din habitaclu, cu avertizare in cazul prezentei conditiilor de formare ale poleiului.

5) Voltmetru baterie.

Afiseaza tensiunea din instalatia electrica a autovehiculului, si avertizeaza in cazul aparitiei unei defectiuni, cand tensiunea scade sub 13V sau creste peste 16V in timpul functionarii motorului

 

De asemeni, sunt disponibile urmatoarele informatii, luand in considerare deplasarile efectuate de la ultima resetare a indicatorului :

-Distanta totala parcursa si consumul total de benzina.

-Media de viteza.

-Consumul mediu de benzina.

-Unghiul Dwell, pentru masinile cu aprindere clasica(deocamdata nu este activa functia).

 

Asa cum s-a mentionat deja, soferul este avertizat in cazul aparitiei urmatoarelor conditii :

-Temperatura exterioara se situeaza intre -2 si 2 grade Celsius, ceea ce prezinta riscul aparitiei poleiului. Va fi afisat pe display mesajul ‘Pericol polei !’, si in tot timpul situarii temperaturii intre limitele amintite, temperatura exterioara va fi afisata intermitent.

-Viteza se situeaza intre anumite limite stabilite din constructie 60 km/h respectiv 70 km/h si care pot fi modificate. Va fi emis un semnal sonor intermitent in cazul deplasarii cu o viteza situata intre aceste limite pentru evitarea riscului depasirii vitezei legale in localitati.

-Luminile de pozitie sunt aprinse fara contact pus. Se emite un semnal sonor continuu pana la disparitia conditiei mentionate.In cazul in care soferul lasa intentionat masina cu luminile aprinse, el poate opri avertizarea sonora. Prin aceasta se evita uitarea luminilor aprinse la parasirea masinii.

-Tensiunea de incarcare a bateriei mai mica de 13V. In acest caz display-ul este iluminat si se afiseaza un mesaj de avertizare permanent. Acest mesaj dispare odata cu revenirea la normal a tensiunii sau prin apasarea butonului ‘X’.

-Unghiul Dwell(la autoturismele cu aprindere clasica) diferit de cel indicat(indica uzura platinei)(Inactiv momentan).

Pentru adaptarea la preferintele fiecarui sofer sunt posibile urmatoarele reglaje :

-Constanta de viteza. Indicatorul, la fel ca si vitezometrul original al masinii primesc informatia privind distanta parcursa de la senzorul masinii aflat in legatura directa cablul de kilometraj. La fiecare tura efectuata de roata, un anumit numar de impulsuri (de obicei 2) este transmis tabloului de bord. Este limpede ca la schimbarea dimensiunii rotilor masinii, indicatiile vitezometrului din bord si ale indicatorului achizitionat vor deveni incorecte. (ex. La jante mai mari in diametru, viteza reala de deplasare va fi mai mare decat cea indicata de vitezometru). Aceasta prezinta pericolul ‘amagirii’ soferului sau, din contra, chiar a incasarii unor amenzi datorita depasirii vitezei legale. Constanta de viteza va afecta direct proportional viteza si distanta afisata de indicatorul de bord. In plus, indicatia consumului instantaneu, in litri/100Km va fi eronata (vezi „Instructiuni Utilizare Calculator Bord”).

 

-Limitele de alarmare, pentru o parte din parametrii masurati :

-Viteza. Se poate alege limita minima si respectiv maxima a vitezei intre care indicatorul avertizeaza sonor. Aparatul nu permite setarea limitei maxime mai jos decat limita minima.Dezactivarea avertizarii sonore se poate face oricand prin apasarea scurta pe butonul ‘x’.

-Consumul instantaneu. Se fixeaza limita maxima a consumului, dorit de sofer, in l/100Km.In cazul sofatului neeconomic, de cate ori se depaseste limita prestabilita va suna buzerul(Inactiv momentan, daca vor fi comenzi suficiente il vom activa).

 

Functii suplimentare ale aparatului :

-Stingerea/aprinderea afisajului odata cu stingerea/aprinderea luminilor de pozitie

-Afisarea tensiunii de incarcare a bateriei pentru cateva secunde la punerea contactului

Caracteristici tehnice :

- Aparatul functioneaza in plaja tensiunii de alimentare +6..+30V. Este protejat la tensiune negativa pe alimentare prin dioda.

- Reimprospatarea indicatiilor afisajului se face o data pe secunda.

- Precizia indicatiei consum instantaneu: max 2%.

- Precizia contorizarii consumului :max 2%.

- Precizia indicatiei de viteza este +-2 km/h.

- Precizia indicatiei acceleratiei este +-2 km/h/s.

- Precizia senzorilor de temperatura este +-2 C Precizia indicatiei de tensiune la baterie este de maxim +/- 0.2V in plaja 10..14V.

Aparatul a fost testat pe autoturismul Dacia Solenza, dar poate functiona pe orice autoturism cu motor cu injectie multipunct si senzor de viteza, prin ajustarea constantelor de viteza si de consum.

Traductoarele de temperatura sunt de tipul KTY 81-110 (Philips), cu semiconductor, traductorul de viteza, pentru autoturismele fara bord electronic sunt cu senzor Hall montat in spatele vitezometrului, iar la cele cu bord electronic, informatia despre viteza va fi culeasa de la senzorul existent, noi vom oferi in acest caz informatii despre locul unde vor trebui facute legaturile electrice in masura in care vom capata experienta sau vom gasi documentatie pentru cat mai multe tipuri de autoturisme. Traductorul de debit este varianta imbunatatita a celui prezentat descrierea brevet inventie.

Acesta are ca noutati:

1) Modul de turbionare a jetului care roteste bila mult mai simplu, ducand la o simplificare semnificativa a traductorului.

2) In locul senzorilor magnetoelectrici, pentru sesizarea bilei se folosesc senzori optici, in felul acesta influenta magnetilor asupra rotirii bilei fiind zero.

3) Bila usoara, din materiale usoare neferomagnetice.

4) Traductorul va fi realizat in mai multe variante constructive:

1.Varianta pentru motoare functionand cu benzina:

a.Pentru motoare cu injectie de benzina si regulator de presiune in rezervor (Dacia Solenza, Logan, Matiz si probabil si alte autoturisme de fabricatie mai noua, la care treductorul de debit se poate monta intercalandu-l pe conducta de benzina, inainte de rampa de injectie, ca in Fig.1

Calculatoare de bord

                                           Fig.1

b.Pentru motoare cu injectie de benzina si regulator de presiune pe rampa de injectie(Daewoo(Cielo, Espero), Dacia Supernova si alte masini da fabricatie mai veche sau mai noua(inca nu detinem documentatii pentru toate tipurile de autoturisme comercializate in Romania), ca in Fig.2

Calculatoare de bord

                                           Fig.2

c.Pentru motoare cu injectie de benzina monopunct (Dacia cu injectie monopunct) ca in Fig.3

Calculatoare de bord

                                             Fig.3

d.Pentru motoare cu carburatie clasica la care traductorul se monteaza intre T-ul de retur si carburator.

Schema electrica a Computerului de bord se poate vedea in Fig.4.

Calculatoare de bord

                                            Fig.4

Fotografii ale aparatului:

1) DACIA SOLENZA (Fig.5):

Calculatoare de bord

                                           Fig.5

2) Aparat montat pe DACIA SOLENZA (Fig.6):

Calculatoare de bord

                                           Fig.6

3) DACIA LOGAN (Fig.7):

Calculatoare de bord

                                          Fig.7

4).Traductor montat pe DACIA SOLENZA (Fig.8):

Calculatoare de bord

                                           Fig.8

Modul de montare a sistemului, pentru Dacia Solentza si Logan.

Dupa cum se poate vedea din fotografiile prezentate in revista, computerul de bord se monteaza simplu, intr-un aerator (se renunta la unul din cele patru).Acesta va fi oferit deja montat intr-un aerator si va fi plasat in locul celui existent, si se vor conecta cablurile catre senzori, faruri si alimentarea cu energie electrica (baterie sau contact cheie).

In ce priveste traductorul de debit, acesta se va monta inainte de rampa de injectie cu ajutorul unor furtune rezistente la benzina, fixate cu coliere de conducta din plastic existenta, dupa sectionarea ei cu 5 cm inainte de mufa de fixare la rampa de injectie, avand grija sa se stranga bine colierele de prindere pe furtun. Aceasta operatie trebuie facuta dupa eliminarea presiunii de benzina in sistem. Aceasta se realizeaza conform indicatiilor producatorului(preferabil intr-un service specializat), prin pornirea motorului fara sa se alimenteze pompa de alimentare cu benzina ce se afla in rezervor(se deconecteaza firele de alimentare sau se scoate siguranta aferenta). Daca operatie se face dupa ce motorul va fi oprit mai mult de 12 ore, mufa de conexiune la rampa de injectie poate fi scoasa fara riscul de a stropi compartimentul motor cu benzina.

Ca sa nu va complicati prea tare, puteti sa sectionati conducta sau furtunul(in functie de varianta constructiva, exista si solutia cu furtun) pornind de jos in sus cu un cutter, dupa ce, in prealabil ati acoperit zona de sub taietura cu o carpa groasa care sa absoarba benzina scursa.Evident, aceasta se va arunca dupa ce operatia a fost executata.

Dupa montarea traductorului de debit, se conecteaza din nou pompa de alimentare(daca ati preferat varianta mai complicata) si se incarca sistemul cu presiune, adica se roteste cheia de contact fara sa se ajunga la "demaror", de cateva ori apoi se porneste

Senzorul extern de temperatura trebuie montat cat mai bine mascat, intr-un loc potrivit pentru a nu fi observat si pentru a putea prelua corect temperatura exterioara.Cu cat acesta e plasat mai bine, cu atat informatia despre temperatura exterioara este mai coracta si buzerul va suna exact atunci cand exista pericol real de polei.De obicei acest senzor se plaseaza in oglinda.

Firul cu informatia despre viteza se poate lega atat la borna din calculatorul motorului (langa baterie), cu atentie, de preferinta e bine de mers la un service ca sa nu-l distrugeti, cat si direct la senzor sau la indicatorul de viteza, conform schemei autoturismului.

 

Insructiuni Utilizare Calculator Bord.

Dupa alimentarea cu energie a traductorului (care alimenteaza si partea de afisare), va aparea un mesaj de intampinare din partea firmei Lirast SRL si un sunet de la buzzer, apoi va aparea ecranul cu va1orile instantanee (viteza, consum orar, temperatura exterioara) consum 1/100km instantaneu.

Prin apasarea repetata a butonului doi, vor aparea ecranele cu contorizarea Km + metri (aceasta solutie este utila la reglajul pararnetrului C al vitezei), litri si ecranul cu mediile.

Prin apasarea repetata a butonului 1 se obtin ecranele cu ternperaturile. si tensiunea. de alimentare. Prin apasarea repetata a butonului 3(S) se obtin ecranele pentru reglarea parametrilor C (pentru viteza Vit.inf, Vit.sup). Pentru reglarea parametruui C al vitezei, necesar in functionarea corecta a contorizarii km parcursi a vitezei si a functiei l/100 km (atat vaoarea instantanee cat si a mediei), se procedeaza astfel:

1.Initial acest pararnetru este fixat prin program la 97.

2.Se reseteaza datele (prin apasare repetata a butonului 3(S) se ajunge la “Resetare date” apoi se apasa butonul doi (triunghi cu varful in sus)) apoi se merge cu masina intre doua borne kilometrice

3.Se verifica indicatia km+metri.

4.Daca indicatia nu e conforma cu realitatea (1000 m) se modifica C ( prin apasare repetata a buton S se ajunge la C si, prin apasarea butonului 1(descrescator) sau 2 (crescator), dupa urmatorul calcul: C = indicatia ecran Km+m(in metri) / l000m x 97.

5.Dupa modificarea parametrului C se apasa repetat butonul 3(S) pana se ajunge la mesajul “Salvare parametri” apoi se apasa butonul 2 de confirmare.

6.Pentru modificarea vit.sup si vit.inf se procedeaza astfel: prin apasare repetata a buton 3(s) se ajunge la parametrul respectiv (vit.sup, vit.inf) din but.1 sau but.2 se regleaza. parametrul, apoi se ajunge la ecranul ”Salvare parametri” si se apasa pe butonul de confirmare 2. Cele doua viteze pot fi fixate intre 50 si 60 si in localitati va suna buzerul cu o repetabilitate nederanjanta, astfel veti sti ca nu ati depasit viteza legala. Daca nu veti dori sa mai sune buzerul se apasa pe butonu 4 de anulare. Functia mai poate fi folosita si cu reglajul vit.min la 60 si max Ia 65—70 si atunci buzerul va suna doar la depasirea vitezei legale.

7.In cazul in care tensiunea de la baterie nu e cea corespunzatoare, va aparea mesaj optic si acustic. Acesta se poate anula prin apasarea butonului 4(X).

8.Daca dupa oprirea motorului nu ati stins farurile apare mesajul optic si acustic corespunzator. Stingerea lor duce la anularea mesajului. Daca doriti sa ramaneti un timp cu farurile aprinse apasati pe butonu 4. Aveti grija insa sa nu uitati farurile aprinse cand plecati, deoarece nu veti mai fi avertizati.

Comentarii:

user-comment-thumb
Ok.Aparatul se preteaza foarte bine pentru Dacia Solenza.Cele mai multe teste le-am facut pe Dacia Solenza.Evident, si cele mai multe comenzi tot pentru Solenza le-am avut, poate si datorita faptului ca pozele sunt facute pentru o astfel de varianta a produsului. Pentru amanuntele de care aveti nevoie va rog sa intrati pe site(www.lirast.com ) sau pe mail(office@lirast.com). Succes!
comentat de: lirast, 24-10-2009
user-comment-thumb
in primul rand vreau sa va salut , in al doilea rand din cate scrie pare ar fi un calculator foarte bun si m-ar interesa si pe mine unul. am o dacia solenza rapsodie din 2003 si vreau si eu detalii privind achizitionarea unui calculator,cam la cat m-ar ajunge costurile, cu cine trebuie sa iau legatura si daca i-l pot monta la ori care service sau daca se poate monta de catre cineva care lucreaza in domeniu auto partea elecrica. mentionez faptul ca sunt Constanta si nu as putea sa merg sa i-l montez la un service agreat de catre societatea care se ocupa cu vanzarea acestor calculatoare de bord. vreau doar sa stiu daca pot intra in posesia unui calculator , ce pret are si doar atat. va multumesc anticipat.
comentat de: kllauss, 16-10-2009

Adauga comentariul tau:

comentariile inaccesibile
spacer
spacer