editor thumb

Constructie amplificator de putere

autor:Ing. Daniel Pacurari copy:In. Daniel Pacurari sursa:externa contact:

Cateva consideratii despre realizarea amplificartorului.
 
Proiectul a luat nastere in urma dorintei de a realiza un aplificator de putere mare,aproximativ 1 kW/canal. In prezent folosesc un aplificator facut tot de mine cu IC TDA 7294 ca finali in punte, din care am obtinut 200W/canal pe 4 Ohmi, evident cu optimizarile necesare si tensinea de alimentare potrivita. Am avut satisfactii din punctul de vedere al exploatarii si calitatii sunetului. A rezultat un amplificator robust care face fata cu brio la serbari si alte evenimente de gen.

M-am hotarat sa fac un amplificator cu putere mai mare. Pentru asta am decis ca diferenta de putere sesizabila in exploatare ar fi in jurul a 1000W/canal. Bine inteles, am dorit sa obtin si fidelitate, cel putin cat am reusit sa scot din amplificatoarul cu TDA 7294.

In prima faza am obtinut transformatorul toroidal comandat la cineva din Iasi. Dupa ce l-am cumparat si am ajuns acasa cu el m-am apucat sa il testez si sa il masor. Constatasem ca infasurarile secundare nu erau realizate cum trebuie, in sensul ca nu dadeau tensiuni egale (simetric). M-am decis sa il refac. Asa ca am inceput sa rebobinez secundarul. Operatiunea s-a dovedit destul de dificila datorita diametrului conductorului din infasurarea secundara. Dupa rebobinare o prima satisfactie nu a intarziat sa vina pentru ca la masuratori de data asta transformatorul avea tensiune simetrica in partea secundara. 
In secundar am 4x64Vca la 20A


Cunoscand ce tip de amplificator vreau sa obtin am inceput sa caut o schema apropiata de puterea propusa (1000W/canal RMS) care sa fie relativ simpla si realizabila cu ce componente se pot achizitiona din Romania. Pe internet am dat de un forum in care era dezbatut amplificatorul actrk400-600 (Fig.1). Dupa ce am vazut o parte din probleme am trecut la realizarea practica a amplificatorului.

 

 

                                           Fig.1

In paralel cu anumite costructii mecanice am facut simularea iar apoi optimizara pe calculator a schemei actrk600 in asa fel incat sa pot sa ma apropii de cei 1000W/canal (RMS) propusi, iar aceasta cu distorsiuni cat mai mici Fig.2.

 

                                           Fig.2

 

 Rezultatele simularii sunt aratate in figurile de mai jos. Punctele de masura corespund notatiilor facute in Fig.2.

 

                                           Fig.3

                                         Fig.4

                                            Fig.5

                                         Fig.6

                                            Fig.7

                                            Fig.8

                                           Fig.9

                                            Fig.10

                                         Fig.11

                                           Fig.12

Deoarece o asemenea puterea nu puteam obtine cu finalii din schema originala si mai ales ca dispuneam de tranzistori IRFP260N am decis sa adaptez montajul pentru a putea folosi ca finali acesti tranzistori. Nu era complicat, dar, alte masuratori, alte simulari.

Modificari la schema originala au fost aduse prin inlocuirea tranzistoarelor BC327 cu BD238 iar sursa de +10Vcc este obtinuta prin redresarea ambelor alternante. 

 

                                          Fig.13

Notatiile din poza

1 si 3 - indicatoarele de nivel(VU-metre);
2 - tranformatorul toroidal;
4 - placa de cupru groasa de 3 mm cu rol de dispersare a caldurii produse de tranzistorii finali pe o suprafata de contact  cat mai mare cu radiatorul de aluminiu;
5 - etaj final in constructie;
6 - surse stabilizate ci 7812 pt etajele de preamplificare si indicatoare de nivel;
7 - etajul de control volum digital;
8 si 12 - etaj driver pt. indicatorul de nivel;
9 si 13 - etajul de redresare pt. +10V al etajului de bias;
10 - baterie de condesatori pt filtraj suplimentar la intrarea sursei pe cablajul etajelor finale;
11 si 14 - baterie de condesatori 10.000uF/100V pt etajul de putere(16 condesatori/canal;
15 - sursa de curent pt etajul de protectie la scurtcircuit sau strapungerea tranzistorilor din etajul final;
16 - etaj Soft-start pt transformator.

 

Fotografii cu amplificatorul (in lucru):

                                          Fig14

                                         Fig.15

                                            Eig.16 

La masuratori am folosit un multimetru electronic cu beta-metru incorporat si un osciloscop de provenienta ruseasca, pentru a putea masura semnalul in diverse puncte din montaj si a vizualiza pe osciloscop forme de unda. Chiar daca distorsiunile pentru o inalta fidelitate sunt greu de sesizat pe un asemenea osciloscop, sper ca prin reglaje sa ajung in HI-FI. Masuratorile asupra distorsiunilor si zgomotului le voi arata in alt articol.

Continui articolul si in alt numar prin trecerea unor valori masurate, cand aplificatorul este finalizat. 

Comentarii:

user-comment-thumb
Aici trebui sa-ti dau dreptate. Comentariul tau este bine argumentat tehnic si practic. Incepi sa devii un baiat civilizat.
comentat de: Fernando, 28-02-2010
user-comment-thumb
Am realizat si eu un asemenea amplificator la vremea aparitiei schemei pe net. Am constatat o mare deficienta: In grilele finalilor nu poate ajunge o tensiune pozitiva mai mare de 7v fata de surse si nu pot fi deschisi la maxim. Etajul ce ataca finalii este diferential si nu poate furniza un curent mai mare decat curentul generatorului din emitori. Schema trebuie regandita ca pe grile sa ajunga intre 10 si 20 V pe fiecare alternanta pentru putere maxima si distorsiuni minime.
comentat de: scormonel, 29-01-2010

Adauga comentariul tau:

comentariile inaccesibile
spacer
spacer